Játszva tanulunk – NTP–KNI–19-0099 pályázat

 

Beszámoló az NTP–KNI–19-0099 „Játszva tanulunk” pályázat teljesítéséről

 

 

Pályázati kategória: Hazai és határon túli intézményekben, iskolai rendszerű szakképzést folytató intézményben komplex tehetséggondozó programok támogatására

 

Projekt címe: „Játszva tanulunk”

 

Ez a projekt a Gödöllői Török Ignác Gimnáziumban a 2019/20–as tanévben indult és a Covid járvány miatt meghosszabbításra került 2020. december 20-ig. Három hónap után, március közepétől már csak Teams-en keresztül tudtunk dolgozni. Ebben a tanévben a 8. és 9. osztályos tanulókkal december 15-ig be tudtuk fejezni a projektet.

 

Kettős céllal indítottuk a projektet.

Elsődleges célunk az volt, hogy társasjátékok tervezése és létrehozása során különböző területeken fejlesszük a bekapcsolódó tanulókat. Ezen területek fejlesztését céloztuk be: digitális kompetenciák, matematikai gondolkodás, kommunikációs és szociális képességek, anyanyelvi kompetenciák, képzőművészeti kompetenciák. Természetesen nem mindenki vett részt minden munkafolyamatban, így nem is lehetett egyforma az egyes kompetenciák fejlesztése. A legnagyobb fejlődést a logikai és digitális kompetenciák erősítésében értük el. Három számítástechnikával szívesen foglalkozó tanuló számítógépes játékot készített, Scoolcode programnyelven. A pesti Zsaru játéktábláját digitális formában küldtük a nyomdába, Inscape szoftverrel. A társasjáték szabályzatának megfogalmazása olyan “történetmesélés”, mely a logikai és kommunikációs készségeket fejlesztette. A társasjátékok kivitelezése a képzőművészeti, kézműves és digitális készségeket erősítette. Minden résztvevő IKT-s készségének fejlesztése megvalósult azáltal, hogy a dokumentumokat együttesen szerkesztették, belső csoportfalon kommunikáltak, kérdőíveket állítottak össze, fájlokat osztottak meg.

A másodlagos célkitűzésünk az volt, hogy az elkészített és megvásárolt társasjátékokat használva beindítsuk és működtessük a TIG-es Társasjáték Klubot. A klubfoglalkozásokon iskolánk diákjai hasznosan tölthetik el szabadidejük egy részét. A memóriajátékokkal pedig az oktatást (kémia, matematika egy-egy területe) szeretnénk segíteni. Amikor tanulóink a kooperatív, stratégiai és egyéb társasjátékokkal játszanak, nemcsak szórakoznak, hanem fejlesztik logikai, szociális és kommunikatív képességeiket.

A pályázat első lépése az volt, hogy megismerjük a társasjátékokat, és ezek után eldöntsük, mi milyen játékot készítsünk. A döntés meghozásában segített, hogy fogadott bennünket Budapesten a Magyar Társasjáték Egyesület vezetője, és két klubtaggal együtt nagyon sok jó játékot ismertünk meg. Beszélgettünk arról, mitől jó egy társasjáték, mire kell ügyelni a tervezés során, milyen lépéseken kell végigmenni, ha egy jó játékot akarunk létrehozni. Sajnos a Covid járvány miatt a már kész prototípusát a Pesti Zsarunak nem tudtuk bemutatni, az Egyesület által szervezett Társasjáték Tesztelő délután elmaradt. Szívesen mentünk volna más játékokat tesztelni, és a saját játékunk prototípusát bemutatni.

A Pesti Zsaru társasjáték tesztelése több folyamatból állt, egyre bonyolultabbá vált a játékszabály, ezáltal egyre izgalmasabb lett a játék. Először szerencsekártyákkal bővítettük a játékot, amihez a tanulók kreativitására volt szükség. Majd a tőzsdézés lehetősége is bekerült a játékba.

A játék prototípusát (hűtő csomagolóanyagára, kartondobozra készült Budapest térkép és kiegészítők, pénzek, szerencsekártyák), a számítógépes játékot és a többi megvásárolt társasjátékot dec. 1-jén, az első társasjáték klubdélutánon mutattuk be. Ezen iskolánk 5.-8. osztályos tanulói vettek részt, 55 fő játszott 13 órától 17 óráig. A második klubdélutánra dec. 15-én kerül sor, ahol már a kész nyomdából megérkezett Pesti Zsaruval fogunk játszani. Egyben lezárjuk a projektet, kérdőív kitöltésével, vélemények elmondásával. Választ várunk arra a kérdésre, mit adott neked az egy éves projekt? Bemutatjuk azt a 2 perces kisfilmet, ami a társasjáték készítését mutatja be és az első klubdélutánt.

A pályázatban 19 tanuló vett részt, 9 fő a Pesti zsarut készítette el, 3 fő a számítógépes játékot, 3 fő a kémia memóriajátékot és 3 fő a matematika memóriajátékot készítette el. Egy tanuló a tesztelésben és a filmkészítésben vett részt.

Reméljük, hogy a Gödöllői Török Ignác Gimnáziumban megalakult Társasjáték Klub működéséhez nemcsak ők, hanem minden játszani szerető kis és nagy diák hozzájárul azzal, hogy minél többen rendszeresen eljönnek a keddi foglalkozásokra. Játszva tanuljunk!

 

 

 

Törökné dr. Bodzsár Mária

 

Játszva tanulunk – GTIG társasjáték klub kisfilm