Emelt óraszámú digitális kultúra képzés

Ahhoz, hogy tanulóink sikeresen érvényesüljenek a felnőtt életben, a felsőoktatásban és megfeleljenek a munkaerőpiac korszerű elvárásainak, valamint magas szinten tudják használni a kommunikáció új, modern formáit, elengedhetetlen, hogy elsajátítsák a problémák digitális eszközökkel, eljárásokkal történő megoldását is. Mivel a digitális és informatikai eszközök fejlődése folyamatos és gyors ütemű, ráadásul korábban nem észlelt lehetőségeket tár fel, a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztése elsődleges fontosságú a középiskolás években. Ez nem csupán az informatikai tudás átadását jelenti, hanem a tanulók digitális kultúrájának sokoldalú fejlesztését is magába foglalja, hiszen egy-egy gyakorlati probléma tudatos és célszerű digitális megoldása, nagymértékben hozzájárul a diákok kreativitásának, együttműködési képességének és algoritmikus gondolkodásának fejlesztéséhez. Ezek a kompetenciák pedig rendkívül fontosak a munkaerőpiacon. E kompetenciák természetesen valamennyi tanulási területen megjelenhetnek, és jól hasznosíthatóak, de a szükséges szakmai és módszertani hátteret és ezek koherenciáját a digitális kultúra tantárgy tudja szakszerűen megalapozni és biztosítani.

Az iskolánkban újonnan induló emelt óraszámú digitális kultúra képzés a jelenlegi kerettantervet kiegészítve további heti kétórás időkeretben zajlik 9-10. évfolyamon. Ezeken az évfolyamokon célunk a digitális írástudás fejlesztése, a digitális eszközökkel támogatott gondolkodásfejlesztés, az algoritmikus gondolkodás kialakítása és fejlesztése, a digitális környezetből nyerhető adatok feldolgozásának, kezelésének menete. Ezek az ismeretek más tantárgyakban is jól hasznosíthatóak, amelyeket tantárgyközi projektek megvalósításán keresztül alkalmazunk. A képzés eredményeként a 11. évfolyam végén előrehozott középszintű digitális kultúra érettségi megszerzésére lesz lehetőség.

Ez a heti többletóra a 11-12. évfolyamon fakultatív jelleggel folytatható. Ezeken az évfolyamokon a képzés már szakma specifikussá válik. A programozási ismeretek elsajátítása utat nyit az emelt szintű digitális kultúra érettségi felé és jó alapot ad a felsőoktatási intézményekben folyó informatika képzésekhez. Célunk, hogy a diákok tanulmányaik során korszerű, egyetemi tanulmányaikat megalapozó tudásra tegyenek szert. A tananyagon belül különösen nagy hangsúlyt fektetünk a programozás oktatására.

Hangsúlyozni szeretnénk, hogy nem csupán azoknak nyújt ez a képzés előnyt, akik kifejezetten informatikus szakra készülnek. Célunk, hogy aki nem szakirányban tanul tovább a felsőoktatásban, az is képes legyen átlagos programozói feladatok önálló elvégzésére, a számítógépek eszközszintű felhasználására saját területén. Ily módon a munkaerőpiacon sokrétűen használható digitális tudást adunk a diákoknak, de meghagyjuk a választás lehetőségét is számukra, hiszen nem kezdjük őket az elejétől informatikus szakra képezni.

Digitális kultúra tagozaton az első idegen nyelv az angol. Az informatika nyelve az angol, így elvárás, hogy a digitális kultúra emelt óraszámú képzésre jelentkező diákok legalább A2 szintű angol nyelvtudással rendelkezzenek. Az angol nyelv oktatása ebben az osztályban pre-intermediate szintű (B1 nyelvi szintre felkészítő) könyvvel fog kezdődni, ezt jelentkezéskor vegyék figyelembe!

A többi tantárgyból általános gimnáziumi képzést folytatunk.

Mit nyújtunk a diákoknak?

Eszközeink: az oktatás két berendezett szaktanteremben, illetve iskolai laptopok használatával történik. Rendelkezésünkre áll még több LEGO robot készlet, illetve Micro:bit eszközök.

Tananyag: a kerettantervi tananyag mélyebb elsajátítása. Többek között weblapkészítés (html és css ismerete, alap Javascript), többféle programozási nyelv (Python, C#, C++), mobilapplikáció fejlesztése, Micro:bit, LEGO robot programozása.

Részvétel digitális eseményeken: pl. CodeWeek, Digitális Témahét, céglátogatás.

Tehetséggondozás: tehetséges diákokat indítjuk különböző országos versenyeken.

Digitális kultúra szóbeli vizsga

A vizsgázónak egy két részből álló feladatlapot kell megoldania. A feladatok megoldására a felkészülési idő alatt van lehetőség. Majd a feladattal, témával kapcsolatos kérdéseket teszünk fel.

A) feladat

A szóbeli meghallgatáson arra vagyunk kíváncsiak, hogy a jelentkező mennyire tájékozott az informatika témakörében. Milyen tapasztalatokat szerzett az általános iskolai informatika órákon, gyakorlati feladatok megoldása során.

A vizsgázó a felkészülési idő után bemutatja a megoldását, majd a témával kapcsolatos kérdéseket teszünk fel.

Az első feladat témakörei: digitális eszközök használata; adataink tárolása; multimédiás elemek készítése; prezentációkészítés; szövegszerkesztés; táblázatkezelés; online kommunikáció; információs társadalom, e-Világ.

A feladatok a vizsgázók életkori sajátságaihoz és az általános iskolai tudásanyag szintjéhez igazodnak.

Az A) feladatra maximum 25 pont adható.

B) feladat

A második feladatban arra vagyunk kíváncsiak, hogy a vizsgázó képes-e végig követni, értelmezni egyszerű algoritmusokat, megvan-e az ehhez szükséges precizitása, logikai készsége.  Feladat bemutatása után algoritmusokkal, programozással kapcsolatos kérdéseket teszünk fel.

A B) feladatra maximum 25 pont adható.

Minta feladatlap