iTEC projekt az iskolánkban

Az iTec projekt olyan nemzetközi együttműködésen alapuló kutatási munka, amit a European Schoolnet koordinál. Magyarországon az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. irányítja és segíti ezt a munkát, melynek során előre elkészített tanulási tevékenységi folyamatokat tesztelünk. A tevékenységi vázlatokat a pedagógusok töltik meg tartalommal a helyi viszonyokhoz alkalmazkodva. A korosztály és a tananyag tartalma is szabadon megválasztható a tesztelés során, így ez a sokszínű kutatómunka különböző tantárgyakat fedhet le. A nagymintás tesztelés 18 országban mintegy 1000 osztályteremben folyik.

2011 októberétől bekapcsolódtam be iTEC pilot tesztelő tanárként az 1. ciklus tesztelésébe, ahol egy tanulási folyamat tantermi kipróbálását kellett kitalálnom és megvalósítanom. A feladatunk az alábbiakra terjedt ki: szakértő meghívása, külső helyszín meglátogatása és a megszerzett információk feldolgozása matematika órán. Ez a tavaly 6. osztályos gyerekek aktív közreműködésével valósulhatott meg. A projektről bővebben az iTEC honlapján lehet informálódni: http://itec.eun.org

2012 márciusában döntöttem úgy, hogy részt veszek az iTEC program 2. tesztelési ciklusában is. A feladat tananyagtartalmak létrehozása volt tanulói csoportokban. A tavalyi 7. osztály tanulói a fizika órákon természettudományos tartalmakat mutattak be, amelyek kidolgozása hét csoportban történt. Szerettem volna elérni, hogy így a tanórákon nemcsak befogadók legyenek a gyerekek, hanem az IKT-és és Web-2-es eszközök segítségével olyan környezetet teremtsünk meg együtt, ahol a diákok képesek egymással beszélgetve gondolatokat cserélni, tartalmakat megosztani, szerkeszteni, tananyagokat létrehozni. A második félévtől létrehozott Facebook zárt csoportban tartottuk a kapcsolatot egymással. Változatos formában dolgoztak a tanulók, nemcsak internetes adatgyűjtés volt a feladatuk, hanem kísérletek bemutatása és elemzése az osztályban, e-bookok, prezentációk készítése adott témából. Az egyik csoport a Gödöllői Gépmúzeumba látogatott el, és az ott készített fotók alapján elkészített prezentációkat nemcsak az osztálytársaiknak mutatták be, hanem a balatonalmádi iskola hetedikeseivel spontán együttműködésre is sor került. A gyerekek megtekintették egymás munkáit és űrlap kitöltésével értékelték azokat. A munka során szakmai blogot vezettem, amit a tanulók is követhettek.

2012 októberében az iTEC projekt a 3. ciklusához érkezett. Feladatom termék megtervezése és megvalósítása során különböző tanulási tevékenységi folyamatok végrehajtásának tesztelése volt. Az idén vegyes csoporttal (10-17 évesek) fogunk együtt dolgozni. A csoport magját könyvtáros kollégám, Vargáné Balogh Katalin hívta életre, ők a társasjátékot kedvelők, és péntekente szoktak játszani. Ez adta az ötletet, hogy tervezzünk és készítsünk az idén társasjátékokat. Az első találkozáson elfogadták a tanulók azt a javaslatot, hogy a játékokat ajándékozzuk a zsoboki gyermekotthon kis lakóinak. Létrehoztam a Sulineten egy zárt csoportot, ahol tudunk kommunikálni és dokumentumokat megosztani, azok tartalmát tovább szerkeszteni. Két (vagy három) játék fog készülni. Memóriajáték 6 éves korig és táblás társasjáték, amelyhez logikai és műveltségi kártyák tartoznak háromféle nehézségi szinten, így 6-tól 18 éves korig együtt játszhatnak a gyerekek. Ha szeretne még bárki csatlakozni, keressen meg, meghívom a sulinetes csoportunkba.

Törökné dr. Bodzsár Mária

Written by