Digitális kultúra (informatika)

Digitális kultúra, mint tantárgy

Vajon miért Digitális kultúra a tantárgy neve? Miért nem informatika? Valójában azt a tudásterületet, amivel foglalkozunk korábban informatikának, előtte pedig számítástechnikának, még régebben kibernetikának nevezték.

Vajon mitől digitális? A digitus a latin nyelvben az ujjunkat jelenti. A digitális mennyiség az, amely megadható véges sok számmal, így akár az ujjaink segítségével is nyomon tudjuk követni. A digitális mennyiséggel szemben az analóg mennyiség értéke folytonosan változhat. Például a lábunk mérete tizenévesen még folyamatosan nő, szemben a cipőnk méretével, amiből viszont csak egy számmal nagyobbat tudunk venni. A lábunk hossza analóg mennyiség, a cipőnk mérete pedig digitális. A mai digitális eszközök (pl. mobiltelefon, laptop, e-book olvasó, okosóra) minden adatot digitális mennyiségként tárolnak, legyen az szöveg, kép, hang vagy film.

És mitől kultúra? A digitális eszközök megjelenése és elterjedése nemcsak azt jelenti, hogy egy sor új, hasznos eszköz áll a rendelkezésünkre, például könnyebben telefonálunk, navigálunk, készítünk fényképet. A digitális eszközök ugyanis megváltoztatták a kultúránkat is. Ma már nem postán küldjük a kézzel írt levelet, hanem sms-ben, e-mailben, vagy még inkább a közösségi háló segítségével osztjuk meg gondolatainkat. Ha gyorsan akarunk tájékozódni, az interneten keresünk, és ritkán vesszük le a lexikont a könyvespolcról. Ezzel együtt azonban megjelentek az e-világ árnyoldalai is, például jobban kell ügyelnünk az adatainkra, oda kell figyelnünk a digitális lábnyomunkra, és sajnos arra is, hogy ne váljunk a digitális eszközök rabjaivá.

Miért tanulunk digitális kultúrát?

Ahhoz, hogy tanulóink sikeresen érvényesüljenek a felnőtt életben, a felsőoktatásban és megfeleljenek a munkaerőpiac korszerű elvárásainak, valamint magas szinten tudják használni a kommunikáció új, modern formáit, elengedhetetlen, hogy elsajátítsák a problémák digitális eszközökkel, eljárásokkal történő megoldását is. Mivel a digitális és informatikai eszközök fejlődése folyamatos és gyors ütemű, ráadásul korábban nem észlelt lehetőségeket tár fel, a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztése elsődleges fontosságú a középiskolás években. Ez nem csupán az informatikai tudás átadását jelenti, hanem a tanulók digitális kultúrájának sokoldalú fejlesztését is magába foglalja, hiszen egy-egy gyakorlati probléma tudatos és célszerű digitális megoldása, nagymértékben hozzájárul a diákok kreativitásának, együttműködési képességének és algoritmikus gondolkodásának fejlesztéséhez. Ezek a kompetenciák pedig rendkívül fontosak a munkaerőpiacon. E kompetenciák természetesen valamennyi tanulási területen megjelenhetnek, és jól hasznosíthatóak, de a szükséges szakmai és módszertani hátteret és ezek koherenciáját a digitális kultúra tantárgy tudja szakszerűen megalapozni és biztosítani.

Mit fogunk tanulni?

5-8. évfolyamon megtanuljuk használni a digitális eszközeinket, cél a digitális írástudás fejlesztése, a digitális eszközökkel támogatott gondolkodásfejlesztés, az algoritmikus gondolkodás kialakítása és fejlesztése. Ezen kívül megtanuljuk, hogyan váljunk digitális állampolgárrá.

A tanulók digitális kultúráját 9-11.évfolyamon is elsősorban gyakorlati problémák tudatos és célszerű megoldásával fejlesztjük, amelyben nagy szerepet kell kapnia a tanulók kreativitásának és együttműködésének is. A problémák összetettségében építünk a korosztályra jellemző, magasabb absztrakciós szintre, és célként már megjelenik az elméleti tudás rendszerezése és mélyítése is. A középiskolás korosztálynál is fontos, hogy a hagyományos PC-központú megközelítés helyett egy sokkal szélesebb spektrumot bemutató és használó rendszert írjunk le. Az ismeretszerzés, kompetenciafejlesztés, tudásépítés és -alkalmazás szempontjából a mindennapokban megjelenő, a diákok életében jelen lévő hálózati, mobil- és webes eszközök is kiemelt szerepet kapnak.

11-12. évfolyamon lehetőség nyílik a fakultáció választására, ahol közép- vagy emelt szintű érettségire, illetve a továbbtanulásra készítjük fel tanulóinkat.